Trollet

Utländskt efternamn till bebisen

Publicerad 2012-12-01 23:27:23 i Allmänt,

Vi funderar så det ryker här hemma, på vilket efternamn bebisen ska få. Jag har aldrig velat släppa mitt efternamn och har nästan vägrat ha sambons efternamn på bebisen. Nu däremot har jag känt att det är en fin del i bebisens rötter. Hen kommer bo i Sverige och få svenska traditioner, det kommer inte bli mycket persiskt trots att sambon och sambons släkt kommer prata persiska med hen. Av den anledningen vill jag att bebisen ska ha sambons efternamn. Den nackdel, stora nackdel som jag ser är tyvärr den rasistiska del av Sverige. Som tyvärr inte går att undgå. Kommer vårt barn ha svårare än alla andra att få arbete? Kommer hen särbehandlas pågrund av sitt utländska efternamn? För hur positiva vi än är så kommer barnet stöta på rasistiska åsikter, påhopp, behandlingar osv. Det kommer vi inte kunna undgå i dagens Sverige. Däremot funderar jag på om barnet kommer ha svårt med ett utländskt efternamn som barn. Det tror jag inte, i värsta fall blir det jobbigt vid arbetsansökningar men då går det att byta till mitt efternamn. Det är jobbigt, tungt och kan vara identitetsfrämmande men det går. Att ha dubbelnamn funkar inte heller då sambons efternamn redan är tvådelat. Det blir för mycket krångel. Med alla dessa tankar fram och tillbaka så tror jag att jag har bestämt mig. Det får nog bli sambons efternamn. Rötterna är så otroligt viktiga och kan vi bidra med det persiska och några iranska traditioner så ska vi självklart göra det! Tycker vårt barn att det är jobbigt så får vi ta det då, vi ska inte måla fan på väggen... Härligt, vad glad sambon kommer bli nu! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag valde att starta en blogg när jag var gravid i 27 veckan. Det fanns så mycket som jag ville dela med mig av, och kanske kan det hjälpa någon. Mina tankar, funderingar kring graviditeten och allt runt den, shopping, bvc-besök osv. Bor i Göteborg tillsammans med min underbara sambo sedan 4 år tillbaka. Född 1988... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela