Trollet

Gravidpenning?

Publicerad 2012-10-16 18:55:00 i Allmänt, Graviditet,

Hejhej! Hoppas ni mår bra, ni få som läser =) Jag är trött, har precis kommit hem från jobbet och druckit en god, stor, varm choklad. Mina kollegor undrar hur länge till jag ska arbeta och jag kan inte ge dem något svar. Jag har sökt gravidpenning från och med mitten av november men man vet ju aldrig. Jag har haft lite komplikationer under graviditeten och jag hoppas verkligen att jag får lite tid innan bf. Vet inte hur jag ska klara av att arbeta fram till bf annars, 40 barn och en superstor mage. Det känns omöjligt nu. Jag trivs jättebra på jobbet men jag funderar bara på om jag kommer klara av det. Semester har jag heller ingen att ta ut. Den tog jag ut i juli. Jaja, vi får se hur det går. Det löser sig på något sätt. Får för det första vänta på försäkringskassans beslut. Har någon av er sökt gravidpenning? Vad fick ni för beslut från försäkringskassan?
 
Jag har en vän som blivit gravid nyligen och hon var besviken över att man aldrig får höra om de negativa förändringarna i kroppen som gravid. Jag delade gärna med mig av både sådant jag hört och upplevt själv och tro det eller ej men hon uppskattade det. Då visste hon vad hon hade att vänta. Oavsett om det var svettningar, förstoppning, svullna underliv, illaluktande flytningar, dåligt humör, hemmorojder... ja,,, det finns mycket man kan vara med om, vad har ni varit med om? Tell me, jag är nyfiken på om det är fler mindre roliga upplevelser man kan vara med om som gravid.
 
Nej, nu ska jag surfa runt lite på blimamma.se innan jag sätter igång med soppkok. Ja inte något avancerat direkt, mer simplare än simpelt, pulversoppa. Jag vet att det inte är någon näring i det men jag är så trött. Hur mår ni? Snälla berätta, jag är verkligen intresserad!

Kommentarer

Postat av: Anna Bergström

Publicerad 2012-10-17 11:27:57

Hej hej

Jag har sökt graviditetspenning från 4 november. Men jag har ännu inte fått något besked från försäkringskassan :/ Hoppas få besked snart... Vill ju kunna lämna besked till jobbet. Jag är sjukskriven sedan slutet av augusti för foglossningar och ischias.
BF 2 januari.

Ja vad mer kan man ha för konstiga negativa sidor när man är gravid? Jag har domningar i min ena handled på nätterna (karpaltunnelsyndrom enligt BM) och det kan man visst få när kroppen samlar på sig vätska och viss nerver kommer i kläm. Att man måste upp och kissa ett X antal gånger per natt. Foglossningar. Ischias. Svullna fötter. Ja det finns mycket man kan drabbas av när man är gravid :) Man får glädjas åt att det mesta går över efter förlossningen ;-)

Men sen är det aldrig någon som berättar om hur ont man har "där nere" efter en förlossning. Eller att man kan ha avslag i 5 veckor efteråt och får ha på sig tanttrosor och maxibindor ;) Eller att hemorrojder är vanligt efter förlossningen. Det är mycket man inte vet. Och innan man själv är gravid och går igenom allting så serveras man en något föskönad bild av graviditet och förlossning *haha* Men man märker ganska snabbt att det inte riktigt stämmer ;)

När har du BF? Hur har du mått under din graviditet?

Svar: Hej Maria! Vad roligt att se ditt svar! Jag har bf 8 januari så vi är hyfsat nära varandra. Jag har mått väldigt bra måste jag säga. Har varit sjukskriven i 3 veckor dock pga blödningar, men jag mådde bra i kroppen ändå, bara blödningarna som var tvungna att avta innan jag började arbeta igen. Annars har jag inte haft några problem, inga vattenansamlingar, illamående, värkar, foglossningar, ischias osv.
Nu väntar jag också på besked från fk. Har du ringt dem och frågat dem hur det går med beslutet? Som du säger så måste du ju kunna informera ditt arbete. Är det din första graviditet?
varangraviditet.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag valde att starta en blogg när jag var gravid i 27 veckan. Det fanns så mycket som jag ville dela med mig av, och kanske kan det hjälpa någon. Mina tankar, funderingar kring graviditeten och allt runt den, shopping, bvc-besök osv. Bor i Göteborg tillsammans med min underbara sambo sedan 4 år tillbaka. Född 1988... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela