Trollet

Vagnval

Publicerad 2012-10-10 18:57:25 i Inhandlat,

Oj vilken djungel det finns där ute bland vagnar. Trehjulingar, fyrhjulingar, fasta hjul, svängbara framhjul, luftdäck eller inte, kombivagnar osv. Ganska snart gick det dock upp för mig att jag ville ha en vagn med två svängbara hjul där fram. Min sambo ville gärna ha fyra fasta hjul och det var där våra viljor skildes åt. Jag visste att jag ville ha fyra hjul då min syster har en trehjuling och jag litar inte riktigt på dem. De känns inte stadiga och jag upplevde (när jag körde min systerson) att vagnen lätt gick att välta när man fastnade med framhjulet. Självklart gjorde jag inte det, systersonen mår bra haha, men det var vad jag upplevde. Sambon var klar med att han ville ha fyra hjul från början. Därifrån var våra tankar hyfsat lika.
 
Vi visste att vi ville ha stora kraftiga hjul både fram och bak som tålde skogspromenader, ordentligt med snö men som ändå var smidig att köra utan större ansträngningar. Men fanns det någon vagn med stora svängbara framhjul? Alla vagnar vi såg var de mesiga med små hjul där fram som inte alls kändes stadiga eller tåliga. De kändes mer som cityvagnar än skogsvagnar. Jag googlade lite till och hittade några få vagnar med stora svängbara framhjul. Problemet var dock priset. Vi hade ingen lust att lägga ut minst 7000 kronor på en vagn. Det är orimligt! Men så! Där var den ju, med fyra stora kraftiga hjul, två stora svängbara framhjul som man kan låsa. Liggdel, sittdel och babyskydd i ett! Perfekt, och priset var ju jättebra, 5000 för tre delar! Men... den gick bara att köpa på beställning över nätet, ingen affär i Göteborgsområdet sålde vagnen. Vågar man köpa en vagn över nätet utan att ha klämt på den först?
 
Vi fastnade dock väldigt mycket för vagnen och vi såg förvånansvärt få negativa kommentarer på nätet om vagnen. Den verkade för bra för att vara sann så vi bestämde oss för att köpa den. Lite längre fram i graviditeten så klart. Kanske runt vecka 25? Vi hade bestämt oss för att beställa vagnen från Polen (ursprungslandet) då vi endast hade behövt betala 3500 kronor inklusive frakt. Vi hade fått en bra hemsida från några kontakter som beställt därifrån och ett namn på en kontaktperson som vi skulle ta kontakt med. Perfekt, då vi inte är gjorda av pengar blev vi så klart jätteglada när vi kunde få vagnen 1500 kronor billigare. Men som sagt, vi ville vänta till graviditeten hade fortskridit lite längre.
 
Min syster väntar också barn och prenumererar på Blocket på nya annonser om syskonvagnar. Där hittade hon vår vagn för 2000 kronor utan babyskydd. Vi ringde dem samma dag och fick komma och kika på vagnen, helt perfekt! Den skulle vi ha, och eftersom vi fick den för 2000 kronor fanns där en stor marginal för babyskydd (vilket vi hittade på Blocket för 150 kr).
 
Det blev en Tako Jumper X, en svart fin underbar vagn. Ser supermysig ut och jag hade inte tackat nej till att få bli nerbäddad i den. Vi fick även med en pump till luftdäcken, och en åkpåse. Vilket kap! Vill ni se bild? Klart ni vill!
  Vilken fin vagn va? Bilderna är lite dåliga, tog dem lite snabbt med telefonen men man ser ju iaf de stora kraftiga hjulen osv. Nu ligger åkpåsen i, annars är insidan vit och fin. =)

Kommentarer

Postat av: Leolah

Publicerad 2012-10-10 23:14:04

Hej! Hittade hit genom bli mamma. Ville bra säga grattis till köpet av en underbar vagn! Vi köpte den när vår dotter var fyra månader o använder den fortfarande nu när hon är två år. Vi hade en emmaljunga cerox sport förut o den var på tog för bred! Man kunde inte komma fram i alla affärer! Det gör vi nu med vår tako! Det enda jag tycker är negativt är att det kan vara svårt att få ner saker i korgen. Det är ganska trångt mellan sitsen o korgen. Men det är en bagatell! Som sagt, grattis till bra köp!

Svar: Tack Leolah! Härligt att höra ännu en positiv användare! Verkar vara en helt underbar vagn och vi är så glada över den. Nu står den i sovrummet så vi kan titta på den när vi lägger oss :)
varangraviditet.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Jag valde att starta en blogg när jag var gravid i 27 veckan. Det fanns så mycket som jag ville dela med mig av, och kanske kan det hjälpa någon. Mina tankar, funderingar kring graviditeten och allt runt den, shopping, bvc-besök osv. Bor i Göteborg tillsammans med min underbara sambo sedan 4 år tillbaka. Född 1988... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela